SELAMAT DATANG

IMAGINASI MUZIK

Khamis, 15 Mac 2012

Pengajaran Rekoder Secara Kelas

Prinsip Pengajaran Rekoder Secara Kelas
  1. Pengajaran mestilah berdasarkan kebolehan semua murid.
  2. Hampir semua murid berpeluang mengambil bahagian dalam pembelajaran.
  3. Murid-murid berasa berjaya dalam aktiviti pembelajaran.
  4. Murid yang lemah juga boleh menguasai kemahiran asasi permainan rekoder. 
  5. Pengajaran mestilah menurut prinsip beransur maju.
Masalah Pembelajaran Dalam Bilik Darjah  
Murid tidak gunakan penglidahan dalam pembelajaran.
*Murid tidak tahu membaca notasi skor.
*Murid tidak meniup rekoder mengikut frasa.
*Murid terlupa penjarian rekoder.
*Murid tidak ada minat terhadap pembelajran rekoder.
*Murid menghasilkan bunyi rekoder yang tidak baik
Pendekatan Untuk Mengatasi Masalah 
*Latihan Tiruan Irama
*Nyanyian Sol-fa Lagu
*Latihan Penjarian
*Latihan Tiruan Melodi
Belajar Frasa Susah Dari Belakang 

1 Tiruan Irama:
*- Guru mainkan irama
- *Murid disuruh menyanyikan irama
- Murid meniup irama itu dengan rekoder

Secara tidak langsung murid-murid menguasai kemahiran penglidahan

Contoh Irama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan