Prinsip Pengajaran Rekoder Secara Kelas
- Pengajaran mestilah berdasarkan kebolehan semua murid.
- Hampir semua murid berpeluang mengambil bahagian dalam pembelajaran.
- Murid-murid berasa berjaya dalam aktiviti pembelajaran.
- Murid yang lemah juga boleh menguasai kemahiran asasi permainan rekoder.
- Pengajaran mestilah menurut prinsip beransur maju.
Masalah Pembelajaran Dalam Bilik Darjah
Murid tidak gunakan penglidahan dalam pembelajaran.
Murid tidak tahu membaca notasi skor.
Murid tidak meniup rekoder mengikut frasa.
Murid terlupa penjarian rekoder.
Murid tidak ada minat terhadap pembelajran rekoder.
Murid menghasilkan bunyi rekoder yang tidak baik
Pendekatan Untuk Mengatasi Masalah
Latihan Tiruan Irama
Nyanyian Sol-fa Lagu
Latihan Penjarian
Latihan Tiruan Melodi
Belajar Frasa Susah Dari Belakang
1 Tiruan Irama:
- Guru mainkan irama
- Murid disuruh menyanyikan irama.
- Murid meniup irama itu dengan rekoder
Secara tidak langsung murid-murid menguasai kemahiran penglidahan
Contoh Irama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan