SELAMAT DATANG

IMAGINASI MUZIK

Khamis, 15 Mac 2012

Pendekatan Kodaly

  • Aspek pembelajaran muzik nyanyian, 
  • latihan pendengaran, 
  • notasi muzik dan permainan alat 
  •   Penekanan kpd nyanyian semerta & merencana melodi dgn notasi 
  •  pengunaan isyarat tangan, latihan solfa, tangganada pentatonic 
  •  nyanyian lagu rakyat secara accapella
Prinsip Asas Kodaly
  • Literasi muzikal: kebolehan membaca/menulis 
  •  Bermula dengan suara 
  •  Mula peringkat awal kanak2 
  •  Mengunakan bahasa ibunda 
  •  Muzik berkualiti
Ø  Strategi Kodaly
  • Penggunaan Muzik bermutu 
  •  Muzik utk semua 
  •  Pengalaman mz dr peringkat awal knk2 
  •  Berasaskan budaya tempatan 
  •  Muzik dgn asas vocal acapella 
  •  Nyanyian solfa 
  •  Pengalaman muzikal sebelum mpelajri notasi 
  •  Urutan p&p berpusatkn murid
Objetif Koaly
  • Menyanyi,bermain alat muzik, gerakan berasaskn mz ibunda 
  •  Persembahan, pendengaran, analisa, seni muzik 
  •  Mencapai kemahiran muzikal spt membaca,menulis,mneyanyi, part of singing

Contoh  Aktiviti Kodaly
  • Menyebut perkataan dlm bentuk irama 
  •  Menepuk detik asas 
  •  Melangkah mengikut detik 
  •  Menepuk irama mengikut teks 
  •  Menepuk irama sambil berfikir menyebut tetapi tidak disebut perkataan

Alat-alat teknik
  • Nyanyian 
  •  Isyarat tangan-curven hand 
  •  ‘Doh bergerak’ 
  •  solfa pentatonic 
  •  nyanyian lapis vocal 
  •  Rentak 
  •  Suku kata berirama: ta, ti-ti 
  •  Stick notation 
  •  Ritma diajar bersama vocal 
  •  Mbaca dan menulis muzik 
  •  Nyanyian semerta dan catatan pendengaran 
  •  Latihan pendegaran 
  • Djlnkn semasa menulis,mbaca mz, nyanyian dan rentak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan