- Aspek pembelajaran muzik nyanyian,
- latihan pendengaran,
- notasi muzik dan permainan alat
- Penekanan kpd nyanyian semerta & merencana melodi dgn notasi
- pengunaan isyarat tangan, latihan solfa, tangganada pentatonic
- nyanyian lagu rakyat secara accapella
Prinsip Asas Kodaly
- Literasi muzikal: kebolehan membaca/menulis
- Bermula dengan suara
- Mula peringkat awal kanak2
- Mengunakan bahasa ibunda
- Muzik berkualiti
Ø Strategi Kodaly
- Penggunaan Muzik bermutu
- Muzik utk semua
- Pengalaman mz dr peringkat awal knk2
- Berasaskan budaya tempatan
- Muzik dgn asas vocal acapella
- Nyanyian solfa
- Pengalaman muzikal sebelum mpelajri notasi
- Urutan p&p berpusatkn murid
Objetif Koaly
- Menyanyi,bermain alat muzik, gerakan berasaskn mz ibunda
- Persembahan, pendengaran, analisa, seni muzik
- Mencapai kemahiran muzikal spt membaca,menulis,mneyanyi, part of singing
Contoh Aktiviti Kodaly
- Menyebut perkataan dlm bentuk irama
- Menepuk detik asas
- Melangkah mengikut detik
- Menepuk irama mengikut teks
- Menepuk irama sambil berfikir menyebut tetapi tidak disebut perkataan
Alat-alat teknik
- Nyanyian
- Isyarat tangan-curven hand
- ‘Doh bergerak’
- solfa pentatonic
- nyanyian lapis vocal
- Rentak
- Suku kata berirama: ta, ti-ti
- Stick notation
- Ritma diajar bersama vocal
- Mbaca dan menulis muzik
- Nyanyian semerta dan catatan pendengaran
- Latihan pendegaran
- Djlnkn semasa menulis,mbaca mz, nyanyian dan rentak
Tiada ulasan:
Catat Ulasan